EVENTS
Kursus: Frivilligkoordinatorens Værksted
17.-18. marts 2025: Få ny viden og nye værktøjer i dit arbejde med frivillige.
Hvordan rekrutterer du nye frivillige til kultur- og sportsevents? Hvordan kommunikerer du med frivillige på en måde, der skaber engagement og fællesskab? Hvordan organiserer og administrerer du frivillige mest effektivt?
Det er nogle af de spørgsmål, som vi vil arbejde med på Kulturens Frivilliges kursus for frivilligkoordinatorer. Deltagerne på kurset vil gå derfra med ny viden og værktøjer indenfor eventfrivillighed, træning i brug af vores online platform og et styrket netværk i branchen.
Kursets indhold
Dato: 17. og 18. marts 2025. Kl. 9-16 begge dage.
Sted: Villa Kultur I Krausesvej 3, 2100 København Ø
Pris: 500 kr. ekskl. moms for begge dage, 250 kr. ekskl. moms for en enkelt dag (pris er inkl. frokost og øvrig forplejning).
Billetter: Via tikkio.
Dag 1: Frivilligkoordinatorens rolle og værktøjer.
D. 17. marts, kl. 9-16.
Omdrejningspunktet for dag 1 er rekruttering og koordinering af frivillige, og deltagerne introduceres til Kulturens Frivilliges online portal. Dagen vil byde på en vekslen mellem faglige oplæg og selvstændigt arbejde i grupper.
Martin Qwist, daglig leder af Kulturens Frivillige, vil introducere deltagerne til Kulturens Frivilliges online portal, og til Kulturens Frivilliges årshjul for eventfrivillighed, der kan anvendes som metode til frivilligkoordinering.
Vi får derudover besøg af Ulla Svenningsen Lund fra Rethinker i Aarhus, som vil dele sin viden og praktiske erfaring om frivilligkommunikation med os. Ulla Svenningsen Lund er sandsynligvis Danmarks mest erfarne koordinator af eventfrivillige i kulturlivet. Hun har været frivilligchef på Smukfest i 14 år, koordineret frivillige til Aarhus Kulturhovedstad 2017, og siden 2018 drevet frivilligorganisationen, Rethinker, i Aarhus.
Dag 2: Træning i Kulturens Frivilliges online portal
D. 18. marts, kl. 9-16.
På dag 2 får deltagerne mere indgående praktisk erfaring med at anvende Kulturens Frivilliges platform til at understøtte et bredt udsnit af frivilligkoordinatorens centrale opgaver: Rekruttering, kommunikation, evaluering og opbygning af frivillige fællesskaber.
Form og metode
Deltagerne kommer til at arbejde med at tilrettelægge frivilligrekruttering og -organisering til et bestemt event. Vi lægger op til, at deltagerne så vidt muligt arbejder med egne events.
Du kan tilmelde dig de enkelte dage separat, og dermed deltage på en af dagene, og du kan tilmelde dig til begge dage.
Selvom kurset vil introducere deltagerne til Kulturens Frivilliges frivilligportal, så er det ikke en forudsætning for hverken deltagelse eller fagligt udbytte, at deltagerne bruger portalen i deres daglige arbejde.
Udbytte
Efter kurset vil deltagerne være i stand til at:
Rekruttere frivillige til kultur- og sportsevents.
Kommunikere med frivillige på en måde, der skaber engagement og motivation.
Organisere frivillige effektivt og digitalt understøttet.
Skabe, vedligeholde og udbygge engagerede frivilligfællesskaber.
Praktisk info
Vi anbefaler, at man deltager begge dage, da indholdet på dag to også tager udgangspunkt i indholdet af dag et, men har du kun tid eller interesse i programmet den ene dag, er det også muligt at købe billet til en enkelt dag, du skal blot angive i spørgefeltet, hvilken dag du vælger.
Billetprisen er inkl. frokost, let forplejning både til morgen og eftermiddag, samt drikkevarer.
Kurset er forbeholdt samarbejdspartnere af Kulturens Frivillige. Omfatter det ikke dig, er du velkommen til at sende os en forespørgsel på eventuelle restpladser.
Kontakt os på [email protected]